Política

Con la CGT adormecida, los movimientos sociales toman las calles en medio de la pandemia

Los movimientos piqueteros tomaron definitivamente las calles para protestar en medio de la pandemia de coronavirus, a pesar de advertencias de funcionarios nacionales que semanas atrás habían asegurado que impedirían movilizaciones masivas.

 

 

 

 

 

Esta situación se produce en un contexto que encuentra a la CGT adormecida, con una conducción que últimamente le quitó el cuerpo a los grandes temas de discusión general y se mantiene aferrada a su propia agenda, más vinculada con la “burocracia sindical” que con preocupaciones sociales.

Incluso a pesar del severo daño infligido por la pandemia de Covid-19 en el andamiaje productivo doméstico, los líderes de la central obrera se muestran más inquietos por la puja política en la Superintendencia de Servicios de Salud, la -aún pendiente-inyección de 11.000 millones de pesos que el Gobierno prometió para las obras sociales y las próximas elecciones en la entidad que por la crisis económica y su impacto directo en el mercado laboral.

En este marco, los movimientos piqueteros y agrupaciones de izquierda ganaron las calles en el Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA), en especial en el centro porteño, para protestar en forma masiva y reclamar desde la reincorporación de trabajadores despedidos hasta un mayor auxilio estatal para proveer de alimentos a sectores vulnerables de la sociedad.

Este viernes se convirtió en uno de esos días en los que colapsó la zona neurálgica de la ciudad de Buenos Aires debido a manifestaciones callejeras, una postal repetida en las últimas semanas a pesar de que funcionarios nacionales habían advertido que no iban a permitir tales movilizaciones.

“El derecho a la protesta está vigente, la Constitución está vigente, no hay estado de sitio, pero lo que no se puede es no cumplir lo que cumplen otros ciudadanos”, había remarcado el secretario de Articulación Federal del Ministerio de Seguridad de la Nación, Gabriel Fuks, después de que el Gobierno intensificara las medidas de restricción sanitaria en abril pasado.

En ese momento, el funcionario pidió “responsabilidad” a las agrupaciones sociales y subrayó: “No vamos a permitir movilizaciones que entren en bloque a la Ciudad”. En similares términos se manifestó el mes pasado la titular de esa cartera, Sabina Frederic.

De todos modos, este viernes por la tarde una “marea humana” cruzó el Puente Pueyrredón desde la ciudad de Avellaneda y marchó hasta el Ministerio de Desarrollo Social, en 9 de Julio y Moreno, en la cuidad de Buenos Aires, para llevar adelante una protesta e intentar forzar una reunión con funcionarios nacionales.

Mientras tanto, en la CGT, Héctor Daer concentra sus energías en la puja por la reelección como secretario general de la entidad
(los comicios podrían celebrarse a fines de año) y Carlos Acuña también desarrolla una agenda distante de las principales inquietudes sociales: en una de sus más recientes apariciones, cruzó al ex funcionario Florencio Randazzo porque dijo que “la dirigencia sindical y la de los movimientos sociales son parte del problema” de la Argentina.

 

Un descontento que se refleja en las calles

 

El lugar que ocupaban los sindicatos en otros tiempos en la Argentina hoy pasó a estar dominado por la militancia piquetera, que refleja en las calles un descontento social en ascenso, evidenciado también en consultas de opinión, a partir de las dificultades económicas que existían en el país y que se han agudizado con motivo de la pandemia.

Una encuesta de la consultora Taquion cuyos datos se conocieron en los últimos días indicó que siete de cada 10 argentinos “están peor que hace un año y también piensan que el futuro será peor que el presente”, lo que incrementa una sensación de desesperanza que mortifica a amplios sectores de la sociedad.

A propósito, otro trabajo de la misma firma indicó que el 84% de los menores de 25 años “tiene sentimientos negativos” con respecto al futuro del país y el ¡85,7%! de los jóvenes consultados dijo que se iría de la Argentina, un número que simboliza la preocupación por el acceso a fuentes de empleo y la necesidad de buscar nuevas oportunidades, destacó Taquion.

“Este dato es preocupante al tener en cuenta que se basa en la opinión de la generación que representa el ´futuro del país´”, resaltó la consultora en un informe de prensa.

En la actualidad, en una nación que tiempo atrás había ganado fama mundial por su capacidad de impulsar una movilidad social
ascendente, únicamente los subsidios que otorga el Estado permiten evitar que se disparen los índices de pobreza e indigencia, los que -de todos modos- aumentaron de manera considerable en los últimos meses en medio de la epidemia de Covid-19.

Esta semana, un informe presentado en forma conjunta por el Observatorio de la Deuda Social de la Universidad Católica Argentina (UCA) y Cáritas advirtió que en el Conurbano bonaerense y en otras zonas del país apenas uno de cada cuatro menores de edad come todos los días.

El próximo miércoles está previsto que se conozca el índice de inflación oficial correspondiente a mayo, que volvería a merodear el 4% (se estima que podría ubicarse entre un 3,7 y 3,8%).

Ese mismo día, se reanudarán las clases presenciales en más de 60 distritos de la provincia de Buenos Aires -incluido el populoso
Conurbano-, donde la actividad en las escuelas de todos los niveles se interrumpió allá por el 19 de abril pasado.

Aquella medida de prevención con motivo del avance de la segunda ola de la pandemia se iba a extender, en principio, hasta fines de ese mes (dos semanas).

El contexto sanitario concedió a las autoridades bonaerenses una pequeña tregua, una excusa perfecta para disponer el regreso de los alumnos a los colegios, tras haber quedado de manifiesto que en la Capital Federal, con los centros educativos abiertos, también los casos de coronavirus están descendiendo -de acuerdos con los reportes oficiales diarios-.

 

La épica de la (palabra) “negligencia”

 

En medio de la segunda ola de la epidemia de Covid-19 resultó valiosa la exposición que días atrás ofreció en el Congreso el gerente general del laboratorio Pfizer en la Argentina, Nicolás Vaquer, que dijo que esa compañía le ofreció al Gobierno un contrato por 13 millones de vacunas.

También señaló que las negociaciones no prosperaron debido a que el “marco legal” vigente en el país “no es compatible con algunos de los mecanismos contractuales que pide Pfizer que tienen que ver con la indemnidad”, en referencia a la ley nacional que regula la compra de dosis contra el coronavirus.

Los comentarios de Vaquer reavivaron la pirotecnia verbal entre el oficialismo y la oposición con motivo de la normativa en cuestión, en especial, en torno de la palabra “negligencia” incluida en un artículo de esa ley que, por el momento, el Frente de Todos (FdT) se resiste a revisar.

Referentes del kirchnerismo acusaron a dirigentes del arco opositor, más precisamente de Juntos por el Cambio, de ser “lobistas” de Pfizer o pretender que un laboratorio extranjero “redacte leyes” en la Argentina, como si haber impedido el ingreso de las vacunas de esa compañía al país en el momento más dramático de la pandemia de coronavirus se tratara de un logro de la gestión del FdT en el Poder.

Si bien en las últimas semanas tomó ritmo la campaña de vacunación aquí, totalizan más de cuatro millones los casos de Covid-19 desde el comienzo de la epidemia, en marzo de 2020, y la cifra de muertos se encamina a 85.000 personas.

En este contexto, líderes de la oposición, como la presidenta del PRO, Patricia Bullrich, consideran que la tan mentada palabra
“negligencia” fue incluida a propósito por el FdT en la ley para vetar el ingreso de las vacunas de Pfizer a la Argentina y favorecer las gestiones con Rusia y con China para la provisión de dosis contra el coronavirus.

Más allá de que dirigentes de la oposición votaron en favor de la aprobación de esa norma, Bullrich consideró que el oficialismo
los tomó con la guardia baja, tras haber iniciado -según Vaquer- a mediados de 2020 las conversaciones con Pfizer y estar al tanto,
el Gobierno, de las inquietudes de esa compañía.

Lógicamente, se descartó también que esa firma de origen estadounidense haya solicitado como garantía del contrato recursos
naturales de la Argentina. Algunos referentes del oficialismo se habían expresado en tal sentido. También quedó en “fuera de juego” la propia Bullrich cuando Vaquer negó en la Cámara de Diputados que haya habido algún “pedido de pagos indebidos o existencia de intermediarios” en las negociaciones con el Gobierno.

De todos modos, nadie “derrapó” tanto en los últimos días como el presidente de la Nación, Alberto Fernández, con sus comentarios sobre la inmigración en la Argentina y la comparación con México y Brasil, donde sus declaraciones levantaron una densa polvareda.

En el vecino país, el jefe de Estado Jair Bolsonaro se burló de Fernández y lo comparó con el mandatario venezolano: “El
presidente de la Argentina dijo que ellos vinieron de Europa y de los barcos y nosotros de la selva. Yo me acuerdo una cosa, que
cuando (Hugo) Chávez murió, asumió (Nicolás) Maduro. Y él decía que conversaba con los pajaritos en los que estaba encarnada la figura de Chávez”, expresó entre risas. “Yo creo que para Maduro y para Fernández no tenemos vacuna”, remató Bolsonaro.

Emiliano Rodríguez

Noticias Argentinas

72 Comentarios

  1. I know this website provides quality depending articles and additional data, is there any other web page which
    offers these stuff in quality?

  2. Please let me know if you’re looking for a article author for your site.
    You have some really great articles and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d love to write
    some articles for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please shoot me an email if interested. Thanks!

  3. What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable knowledge
    regarding unexpected feelings.

  4. Your method of explaining the whole thing in this article
    is truly good, every one be capable of easily
    be aware of it, Thanks a lot.

    Also visit my blog post; Green Ape Serenity Gummies Review

  5. I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It’s pretty worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content as you did,
    the web will be a lot more useful than ever before.

  6. Hey there! Would you mind if I share your blog with my facebook group?
    There’s a lot of folks that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Thank you

    Feel free to visit my homepage :: EcoCel Gas Saver

  7. Fantastic goods from you, man. I’ve understand
    your stuff previous to and you’re just too wonderful.
    I actually like what you have acquired here, certainly
    like what you are stating and the way in which you say it.
    You make it enjoyable and you still care for to keep it
    sensible. I cant wait to read far more from you. This is really a great
    website.

    Have a look at my blog; ACV Advanced Gummies Review, nofordnation.com,

  8. Hi, I would like to subscribe for this weblog to obtain newest updates, therefore where
    can i do it please assist.

    Here is my blog post; Carri

  9. Thank you a lot for sharing this with all people you really understand what you are
    talking approximately! Bookmarked. Kindly also
    seek advice from my site =). We will have a link alternate arrangement between us

  10. Wow! At last I got a web site from where I be capable of in fact obtain valuable facts concerning my study and
    knowledge.

    My web page Glasgow Airport Taxis

  11. Link exchange is nothing else except it is just placing the
    other person’s weblog link on your page at suitable
    place and other person will also do similar in favor of you.

    Stop by my web blog; Carrol

  12. Outstanding post, you have pointed out some fantastic details,
    I as well conceive this is a very great website.

    Here is my web-site: Chillbox Portable AC

  13. Excellent article. I will be dealing with some of these issues as well..

    Look into my webpage: Chillbox AC

  14. Wow, superb weblog layout! How lengthy have you been blogging
    for? you made blogging look easy. The entire look of your site is wonderful, let alone
    the content!

  15. But wanna comment on few general things, The website layout
    is perfect, the written content is really great :
    D.

    Review my web page: Chillbox

  16. Greetings from Carolina! I’m bored to tears at work so I decided to browse your blog
    on my iphone during lunch break. I love the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how quick your blog loaded on my phone ..

    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, awesome site!

    my webpage https://www.bhaktiyogaretreat.org/community/profile/madgegorham602

  17. R?ght here is the ?erfect site for ajyone who ?eal?y wants to understand t?is
    top?c. You ?ealize so much its almost hard to argue with you (not that I pe?sonally will nneed to…HaHa).

    You certainly put a fresh spin onn a topic t?at has been written about forr decades.

    Great stuff, just wonderful!

    C?ek out my webpage :: Klik Hyperlink

  18. WOW just what I was looking for. Came here by searching for cheap aircon

    my webpage – Chillbox

  19. Yes! F?nally someone ?rites about game slot online.

    Here iis my w?b ?it? game slot online indonesia

  20. Hello, i feel that i noticed you visited my website so i came to
    ?go back the want?.I am trying to in finding things to improve my
    web site!I assume its good enough to make use of a few of your concepts!!

    Also visit my web blog … Chillbox Portable AC

  21. WOW just what I was searching for. Came here by searching
    for new air

    Feel free to visit my site: Chillbox

  22. Some truly select articles on this website, bookmarked.

    my blog; C3Rp.us

  23. Hi, I think your website might be having browser compatibility
    issues. When I look at your blog site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has
    some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!
    Other then that, awesome blog!

    Look into my site – Chillbox

  24. Heya i’m for the first time here. I came across this board and I in finding It
    really useful & it helped me out a lot. I’m hoping to provide
    one thing again and help others such as you aided me.

    Here is my webpage – demo Playboy2

  25. Appreciate this post. Let me try it out.

  26. Greetings from Idaho! I’m bored to tears at work so I
    decided to browse your website on my iphone during lunch break.
    I love the knowledge you provide here and can’t wait to take a look when I
    get home. I’m amazed at how quick your blog loaded on my
    cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G ..
    Anyhow, great site!

    My homepage :: Chillbox AC

  27. Pretty! This was an extremely wonderful post. Many thanks for providing this information.

    My web-site – Fabian

  28. Hello, i think that i noticed you visited my web site so i
    came to ?go back the desire?.I am attempting to to find things
    to enhance my web site!I assume its good enough to use some of your ideas!!

    My webpage – https://99forsale.com/

  29. Wow, awesome blog layout! How long have you ever been blogging for?
    you made blogging look easy. The overall glance of your site is great, let alone the content material!

    Also visit my website … Chillbox AC – contradakruzeta.org,

  30. Hi there, yeah this piece of writing is actually fastidious and I
    have learned lot of things from it about blogging.

    thanks.

    Look into my homepage – Beryl

  31. It’s nearly impossible to find knowledgeable people on this topic, but you sound
    like you know what you’re talking about! Thanks

    my blog post Chillbox AC

  32. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning
    this article and the rest of the site is also really good.

  33. Thanks so much pertaining to giving me personally an update on this subject matter on your web-site.
    Please realise that if a brand new post appears or in the event any variations occur to
    the current posting, I would be considering reading more and knowing how to make good utilization of those techniques you reveal.
    Thanks for your time and consideration of other men and women by making
    this blog available.

    Here is my web-site Chillbox AC

  34. I must thank you for the efforts you’ve put in penning this website.
    I really hope to check out the same high-grade content by you later on as well.
    In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my
    own, personal blog now 😉

    My web site … rokph.com

  35. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this excellent blog!

    I suppose for now i’ll settle for bookmarking and adding your
    RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will share this site with my Facebook group.
    Chat soon!

    My page; https://www.checkmygigs.com/

  36. Hello, you used to write wonderful, but the last few posts have been kinda boring?
    I miss your tremendous writings. Past few posts are just
    a little bit out of track! come on!

    Look at my web site: https://99forsale.com/

  37. Papillon Second Book Military Junior Colleges List

    Here is my web page: pdf (http://marskio.atwebpages.com/)

  38. http://ivermectinstr.online# stromectol online canada

  39. https://ivermectinstr.com/# ivermectin cream uk

  40. ed in men: erectal disfunction – best ed supplements

  41. Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it is
    really informative. I?m gonna watch out for brussels.
    I?ll appreciate if you continue this in future. A lot of
    people will be benefited from your writing. Cheers!

    Feel free to surf to my web blog; PharmaLabs Keto; http://clubriders.men/,

  42. Hi! Quick question that’s totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
    My site looks weird when browsing from my
    iphone 4. I’m trying to find a theme or plugin that might
    be able to resolve this problem. If you have any recommendations, please share.
    Thanks!

    Feel free to surf to my page: Spore Protect And Defend Reviews

  43. online drug store: real viagra without a doctor prescription usa – herbal remedies for ed

  44. viagra over the counter buy viagra online usa – buying viagra online

  45. viagra 100mg price blue pill viagra – buy generic 100mg viagra online

  46. can i buy cialis in toronto safe buy cialis – buy cialis without perscription

  47. Aw, this was a really nice post. Finding the time and actual effort to
    produce a really good article? but what can I say? I put
    things off a whole lot and never manage to get anything done.

    Here is my blog: Muama Ryoko Reviews (http://163.30.42.16/~health2017/userinfo.php?uid=4626123)

  48. Hi there! This post couldn?t be written much better! Going through this article reminds me of
    my previous roommate! He constantly kept preaching about this.
    I most certainly will forward this post to him. Pretty sure he’s going to
    have a great read. Thanks for sharing!

    Also visit my web page – Cinagra Rx Review

  49. Great post. I was checking constantly this blog and I’m impressed!
    Very helpful information specially the last part 🙂
    I care for such info much. I was looking for this certain info for a long time.
    Thank you and best of luck.

    My site … Keto 3DS

  50. Hi there, I enjoy reading through your article. I wanted to write a little comment to support you.

    Feel free to visit my web site :: Cleaner Smile Teeth Whitening Review

  51. plaquenil 300 mg hydroxychloroquine – generic hydroxychloroquine

  52. lasix online buy furosemide – lasix 40mg

  53. Hi there Dear, are you actually visiting this web site on a regular basis, if so then you will definitely take nice know-how.

    My website: Mosqi Stop

  54. cialis for sale payment paypal when will cialis be over the counter bdlvnfh – where to buy cialis in australia

  55. cialis onlilne cialis without prescriptions australia zjryszi – cialis daily vs 36 hour

  56. guy viagra online with prescription viagra meditabs – viagra vipps

  57. generic viagra to buy viagra shipped overnight podhigb – similar to viagra

  58. doxycycline tetracycline order doxycycline – doxycycline hyc 100mg

  59. stromectol pills ivermectin 12 mg tablets for sale – ivermectin 3

  60. cost of ivermectin lotion generic stromectol – ivermectin 4000 mcg

  61. ed in men buy online pharmacy – online prescription for ed meds

  62. male enhancement pills prescription drugs online without doctor – best ed pills

  63. lipitor 40 mg price in india lipitor – average cost of generic lipitor

  64. lipitor simvastatin lipitor sales – lipitor 20 mg pill

  65. buy cialis online in austalia cialis discounts – generic cialis dapoxetine

  66. cialis online canada paypal cialis pills – cialis grapefruit interaction

  67. discount cialis how to buy cialis from us stores – cialis 20mg sell

  68. new ed drugs prescription drugs without doctor approval – canadian drugs online

  69. can you buy prednisone over the counter in usa buy prednisone – prednisone 1 mg for sale

  70. propecia cost propecia generic – cheap propecia pills

  71. buy zithromax online australia zithromax – zithromax canadian pharmacy

  72. buy finasteride no rx buy propecia – cheap propecia generic

Deja un comentario